Voor coaches
Vind een coach
Voor partners
Nieuws & Inspiratie
Over NOBCO
Jean van ’t Hof werkt voor 80% van zijn tijd als verkeersvlieger bij de Nederlandse luchtvaarmaatschappij, daarnaast is hij nog werkzaam als professioneel coach. Hoe zijn weg naar coaching begon? “In mijn toenmalige functie als projectmanager gaf ik al veel trainingen en coaching. Ook na mijn overstap naar de luchtvaart, bleef die interesse,” vertelt hij.
Zijn ervaring als piloot en voormalig projectmanager vullen elkaar goed aan. Jean gebruikt regelmatig voorbeelden uit zijn werk om anderen – met name vliegers – effectief te begeleiden. “Toen ik net begon met mijn coachpraktijk, kwamen er veel vliegers naar me toe met de vraag of ik hen kon helpen bij het behalen van hun selectie. Ze liepen ergens tegenaan en zochten daarbij begeleiding, mede omdat ik dit vak zelf ook uitoefen,” vertelt Jean. Nog steeds bestaat ongeveer 70% van zijn cliëntenbestand uit vliegers.
De twee werelden waarin hij werkzaam is, blijven meestal gescheiden: óf hij vliegt, óf hij coacht. Jean biedt praktijkgerichte coaching. “Cliënten komen veelal bij mij vanwege mijn achtergrond. Coaching in de luchtvaart is – ondanks de hoge trainingsintensiteit – nog steeds vrij zeldzaam.” Wanneer Jean de vraag krijgt wanneer hij het gevoel heeft dat hij impact maakt, is hij duidelijk: “Dat is eigenlijk best wel vaak,” zegt hij. “Als iemand de selectie haalt, iets waar ze hard voor hebben gewerkt, dan is de dankbaarheid enorm.” Veel van zijn cliënten werken in het buitenland en willen graag terug naar Nederland om hier een gezin te stichten en verder te bouwen aan hun carrière bij bijvoorbeeld de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. “Als ik daar een bijdrage aan kan leveren, zijn dat echt mooie momenten.”
Waar coaching vroeger nog weleens als ‘bijzonder’ werd gezien, is het nu volgens hem een waardevolle, en ook logische, aanvulling in iemands leven. “In mijn praktijk gaat het vaak om mensen die een belangrijke selectie moeten halen om bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij te kunnen vliegen. In de luchtvaart is de druk hoog: als je de selectie niet haalt, houdt het gewoon op. Daarom kiezen mensen bewust voor coaching. Ze willen hun kansen vergroten.”
Voor Jean begint alles bij luisteren. “Een goede coach is empathisch, zonder oordeel. Iemand die het verhaal van de ander echt probeert te begrijpen.” Maar dat alleen is niet genoeg. “Je moet als coach ook je vak verstaan. Weten welke technieken en tools er zijn, en jezelf goed scholen.” Daarnaast is het belangrijk dat de coach zich terughoudend opstelt: “Geef de cliënt de ruimte om zijn of haar eigen tempo te bepalen. Soms wil je als coach versnellen, maar het is niet jouw proces.”
Jean ziet dat het coachvak te maken heeft met een imagoprobleem. “Er zijn zóveel coaches, maar een groot deel is niet gecertificeerd.” Volgens hem ontstaat daardoor een groep coaches die zonder scholing of begeleiding aan de slag gaan. “Als je een degelijke opleiding hebt gevolgd, met supervisie en intervisie, dan werk je professioneel. Maar als mensen negatieve ervaringen opdoen draagt dit niet bij aan het beeld van professionele coaching.”
Zelf werkt Jean veel met simulators en vliegtuigen om cliënten letterlijk uit hun comfortzone te halen. “Dat maakt het gevoel echt. Dan heb je niet alleen maar een coachgesprek, maar een ervaring die binnenkomt.” Hij daagt andere coaches uit om buiten de traditionele gespreksvormen te denken. “Ga eens kijken wat je kunt doen met andere werkvormen. Dat kan van alles zijn natuurlijk.”
Als zelfstandig coach werk je in principe alleen: “Je hebt geen andere coaches om je heen tenzij je dit zelf organiseert. Bij NOBCO kom je terecht in een groot netwerk van coaches, waaraan je je kan spiegelen. Daarnaast ben ik aangesloten bij NOBCO zodat ik kwaliteit kan garanderen,” vertelt hij. Door de informatie die je krijgt door o.a. de seminars kun je veel kennis opdoen. Hij benoemt dat hij ook bezig is om de masterfase op te starten en al enige tijd bezig is met zijn certificering: “Ik vind het een heel waardevol proces. Je kijkt echt naar wat je bijdrage is in het coachvak en hoe je er professioneel voor staat.”
De waarde van intervisie en supervisie voor Jean: “Dat is voor mij echt belangrijk, vooral omdat ik vrij solistisch werk.” Hij heeft wel een team van trainers, maar die geven vaak hun trainingen zonder hem. “Juist dan is het fijn om te kunnen spiegelen: hoe doe ik het eigenlijk, wat vinden anderen daarvan?” Vanuit zijn werk als vlieger is hij gewend om beoordeeld te worden. “Daarnaast praat ik zelf ook met een coach. Anders heb je helemaal geen terugkoppeling op je eigen functioneren.”
“Verdiep je er eens in,” zegt hij. “Zie het niet als verplichting, maar als een handig kader om over je vak na te denken. Je hoeft er niet meteen mee te beginnen, maar het is wel een mooie roadmap. Dan weet je wat je kunt doen om jezelf professioneel neer te zetten.”
Het certificeringstraject zette hem aan het denken. “Er kwamen vragen voorbij als: Wat is jouw bijdrage aan het vak? In welke richting zoek je dat? Dat zijn grote vragen, maar ze dwingen je om scherp te krijgen wat je doet en waarom.” Voor Jean leidde dat tot iets concreets: “Ik ben een boek gaan schrijven dat ik nu ook aan cliënten meegeef.”
Naast coaching in de luchtvaart doet Jean ook werk in de zorg. “Dat is zo’n tien jaar geleden ontstaan. Het heeft niet direct met coaching te maken, maar ik vind het ontzettend leuk om te doen.” Hij werkt met mensen van de spoedeisende hulp en meldkamer, en traint hen in besluitvorming, communicatie en het werken onder druk – vaardigheden die in de luchtvaart essentieel zijn. Daarnaast coacht hij ook particulieren met vliegangst. “We helpen ze om over die angst heen te komen.”